گریز از مرکز

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است

گریز از مرکز

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است

گریز از مرکز

پیش نوشت: برای درک و فهم بهتر این مطلب نیاز است که خواننده، آشنایی اجمالی با مباحث "استراتژی محتوا" و "سیستم های پیچیده" داشته باشد و همچنین ضمن بازنشر نظراتی که انگیزه ی نگارش این مطلب شده است در جریان اصل ماجرا قرار بگیرد. برای این منظور ابتدا، در دو بخش مجزا به شرح مختصر مفاهیم فوق و تاریخچه ی بحث می پردازم و در بخش سوم با شرح ارتباط بین بخش های اول و دوم، اصل مطلب را بیان خواهم کرد.

بخش اول

استراتژی محتوا

در سال های اخیر یکی از مباحث جدی و چالش برانگیز در بین اندیشمندان و صاحبان مشاغل، بحث تولید، مصرف و استراتژی محتوا بوده است. سایت متمم مجموعه درس هایی دارد که برای آموزش بازاریابی محتوا ارائه شده است و هرچند که در دنیا دانش مرتبط به بحث محتوا و استراتژی محتوا هنوز در ابتدای راه قرار دارد ولی تلاش گروه متمم برای حرکت شانه به شانه با غول های فناوری و ارائه ی منابع معتبر و بروز ستودنی است.

برای واژه ی "محتوا"، مفهوم پردازی و تعریف های زیادی شده است ولی به زبان ساده هر آنچه که ظرف پذیر باشد را می توان نوعی از محتوا به شمار آورد. به عنوان مثال آب برای لیوان، جاندار، رودخانه، دریا و ... نقش محتوا را دارد، ولی محتوایی که این روزها مورد بحث و چالش جدی می باشد، محتوایی است که برای ظرف ذهن انسان در نظر گرفته می شود.

سال گذشته در زیر یکی از درس های متمم به طرح دیدگاهم در مورد محتوا پرداختم که بخشی از آن در زیر آورده شده است. البته بد نیست برای اینکه در جریان حال و هوای استراتژیست های محتوا قرار بگیرید به این درس که در قالب یک فایل صوتی است گریزی بزنید.

شرح دیدگاه:

- آیا محتوای دیجیتال که این روزها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و حاکم بلامنازع دنیای وب شده است، قطب نمای خوبی برای تعیین مسیر دنیای فناوری در آینده خواهد بود؟

- سوار شدن بر این جریان چه مزایا و معایبی (در سطح کلان) برای ما خواهد داشت؟

- تولید محتوای دیجیتال با چه فرمولی در تولید ناخالص ملی اثرگذار خواهد بود؟

به نظرم این یک بازی است که توسط غول های فناوری به طبقات پایین جامعه جهانی تحمیل شده است و امروز آن چیزی که برای غولها پادشاه هست، محتوا نیست. بر خلاف اینکه برای ما اینطور که به نظر می آید تا سال ها پادشاه خواهد ماند .
در پس این هیاهو و جنجالی که شاهد هستیم، غولها مشغول طراحی و ساخت یک دنیای جدید از طریق داده کاوی محتواهای موجود هستند. ما فرصت این را پیدا کرده ایم که محصولات، خدمات، حرف ها، تمایلات، علایق و نظرات روزمره ی خودمان را با تکنولوژی دیجیتال به فرسنگ ها دورتر ارسال کنیم و از بُعد زمان و مکان خارج شویم .

-         سوال : دنیای دیجیتال، در کنار تمام ابزارهایی که برای گسترش محتوا ابداع کرده است، آیا توانسته ابزاری برای تاثیر محتوا بر مخاطب نیز ارائه دهد؟

-         جواب : خیر به این دلیل که قرار نیست چاقو دسته ی خودش را ببرد.

 به نظر می آید هنوز رابرت مُرداک ها در دنیا، صاحب قدرت هستند و همچنان آنچه که به هیچ جا نرسد فریاد من و توست.

 و اما نتیجه:

در کنار تولید محتوا و گسترش مخاطبانی که مد نظر ما بوده است، مهمانان ناخوانده و خرسندی هم بر سر سفره ی محتوای ما نشسته اند که با داده کاوی محتوای تولیدی ما ، مشغول ساختن آینده ای هستند که در آنجا محتوا قطعا پادشاه نخواهد بود.

بخش دوم

بخش سوم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی