گریز از مرکز

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است

گریز از مرکز

بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن است

گریز از مرکز

چرا به درس خواندن علاقه ندارم؟ (۲)

سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۳۹۶، ۰۶:۳۵ ب.ظ

همانطور که در نوشته‌ی پیشین اشاره کردم، علوم مختلف بر اساس معیار‌های متفاوتی دسته‌بندی می‌شوند و قرار شد چند معیار مهم را با هم مرور کنیم، در ادامه معیارها را به نقل از کتاب آموزش فلسفه اثر استاد ارجمند، محمد تقی مصباح یزدی مورد اشاره قرار می‌دهم.

معیارهای دسته‌بندی علوم

  • دسته‌بندی بر اساس روش تحقیق: مسلما روش تحقیق، اساس رشد و توسعه‌ی هر علمی محسوب می‌گردد ولی نکته حائز اهمیت این است که روش تحقیق می‌بایست با نوعِ علم همخوانی داشته باشد. مثلا برای تحقیق در علم ریاضی نمی‌توان به آزمایشگاه رفت و با استفاده از  ابزار آزمایشگاهی، مسئله‌ای در ریاضیات را حل نمود. به همین منوال نمی‌توان مسائل مربوط به علم تاریخ را در ذهن خود بررسی و تحلیل کرد. بر این اساس علوم به سه دسته تقسیم می‌شوند: ۱- علوم عقلی ۲- علوم تجربی ۳- علوم نقلی
  • دسته‌بندی بر اساس هدف: با این معیار هرکس می‌تواند با توجه به اهداف، ظرفیت‌ها و علایق خویش به مطالعه و یادگیری قسمتی از علوم بپردازد . ناگفته پیداست که در این روش انتخاب هدف اهمیت بسزایی دارد.
  • دسته‌بندی بر اساس موضوع: که متداولترین نوع دسته‌بندی است و بر اساس موضوع و گرایش‌های علمی، امر دسته‌بندی انجام می‌گردد.

در دسته‌بندی با معیارهای فوق همانطور که اشاره شد، دسته‌بندی موضوعی متداولترین نوع می‌باشد و به نظر اینجانب مشکل عدم علاقه به درس از همینجا شروع می‌شود. در امر تحصیل، دسته‌بندیِ موضوعیِ علوم، یعنی نسخه‌ی پیچیده شده‌ی یک عده دانشمند و البته مجرب برای همگان. همانطور که نمی‌شود یک نسخه را برای تمام بیماران تجویز کرد و هر دردی دوای مخصوص به خود را دارد، برای آموزش و یادگیری نیز باید برای هر کس نسخه‌ی سفارشی تجویز شود ولی چون این روش به لحاظ بعد مکان و زمان، دسترسی به منابع علمی و ... مقرون به صرفه نبوده است، راه ساده‌تر جایگزین آن شده است.

همانطور که آلوین تافلر در کتاب موج سوم اشاره می‌کند، سیستم آموزش موجود در دنیا برای آموزش افراد جهت کار در کارخانجات صنعتی طراحی شده است و دقیقا به همین دلیل است که با رکود اقتصاد و تعطیلی کارخانه‌ها، آدم‌های عالم (افرادی که عمر خود را برای کسب علم صرف کرده‌اند) هم تعطیل می‌شوند و با رونق اقتصاد عکس روند مذکور رخ می‌دهد.

آن چیزی که امروز به آن نیاز داریم آموزش سفارشی علوم مختلف است، چیزی که در زمینه‌ی مهارت‌های فنی از قدیم تا به حال مرسوم بوده است و به صورت سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر یا از استاد به شاگرد انتقال می‌یافت. روندی که امروزه آن را متوقف و به صورت آموزش‌های آکادمیک در‌آورده‌ایم.

 

خوشبختانه امروزه اینترنت بعد مکان و زمان را از بین برده و حتی دسترسی به منابع علمی را ساده‌تر کرده است. به نظرم وقت آن است که در سیستم آموزش تجدید نظر کنیم و آموزش سفارشی را جایگزین آموزش فله‌ای کنیم تا شاید آیندگان دیگر این سوال را از خود نپرسند:

چرا به درس خواندن علاقه ندارم؟

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی